Zoals je ongetwijfeld hebt gemerkt is de inflatie momenteel torenhoog. Een verwant van inflatie is krimpflatie. Ik had tot deze week nog nooit eerder van deze term gehoord. Daarom besloot ik erin te duiken en er een blogpost over te schrijven. In dit artikel een antwoord op de vraag: wat is krimpflatie en wat kan je er tegen doen?
Inhoud
Wat is krimpflatie?
Inflatie is transparant en zichtbaar. Je merkt het aan de stijgende prijzen van bijvoorbeeld producten in de supermarkt of bij het tanken. Krimpflatie is daarentegen een stuk minder transparant en zichtbaar. De NOS en de Keuringsdienst van Waarde schreven er ook artikelen over.
Bij krimpflatie worden niet de prijzen verlaagd maar worden verpakking met minder inhoud voor dezelfde prijs verkocht. Bijvoorbeeld een pak suiker voor €1 waar eerst 500 gram in zat maar nu slechts 400 gram. Het is dus eigenlijk een verbogen prijsverhoging.
Krimpflatie en inflatie hebben natuurlijk hetzelfde doel: gestegen kosten doorbelasten aan consumenten. Denk bijvoorbeeld aan de gestegen grondstoffenprijzen, prijs van energie, kosten van verpakkingsmateriaal, lonen, enzovoorts.
Wat is inflatie ook alweer?
Inflatie is een stijging van het algemeen prijspeil. Door het stijgen van de prijzen van goederen en diensten wordt het geld wat je verdient en je vermogen (o.a. spaarrekening) minder waard. Kortom, door inflatie kun je minder kopen met een euro.
Een gematigde inflatie gunstig voor de economie omdat:
- Het consumenten stimuleert om goederen en diensten te kopen waardoor de economie op pijl blijft. Immers 1 euro nu besteden is “waardevoller” dan de koop uitstellen omdat je in de toekomst minder waar krijgt voor je geld
- Lenen aantrekkelijk is waardoor men meer te besteden heeft. De economische groei wordt gestimuleerd omdat de rente laag is
Een te hoge inflatie is ongunstig voor de economie omdat:
- Het de interesse van (buitenlandse) investeerders verminderd om te investeren. Dat komt omdat producten duurder worden wat leidt tot een verslechtering van de internationale concurrentiepositie. Men koopt goederen of diensten dan liever in landen waar het goedkoper is
- Het de besteding verminderd, men stelt uitgaven uit, omdat geld lenen duurder wordt. De economische groei remt af als gevolg van hoge rente
Meer leren over inflatie? Lees dan deze blogpost: Inflatie door de jaren heen, een historisch perspectief.
Waarom doen fabrikanten aan krimpflatie?
Fabrikanten gebruiken krimpflatie omdat ze bang zijn dat bepaalde producten minder worden gekocht als de prijs over een psychologische grens gaat.
Stel je voor dat je elke dag een croissant koopt voor €0.49 bij je favoriete bakker. Na een aantal weken ben je aan die prijs gewend geraakt. Het zal je dan ook verbazen als de prijs van croissants, als gevolg van inflatie, opeens €0.55 is geworden.
Een oplossing voor de bakker is om de croissants qua omvang wat kleiner te maken. Op die manier bespaard de bakker aan grondstoffen (bloem, boter, melk, suiker, zout, etc.) waardoor de prijs van een croissant €0.49 kan blijven.
Deze krimpflatie truc is overigens niet nieuw. Fabrikanten gebruiken deze manier van kosten doorberekenen al jaren, alleen kom je het nu op een veel grotere schaal tegen.
Wat kun je tegen krimpflatie doen?
Om eerlijk te zijn is het lastig om wat te doen als de prijzen omhoog gaan of als verpakking met minder inhoud voor dezelfde prijs verkocht worden. Je hebt helaas weinig invloed op stijgende prijzen. Wat je wél kan doen is het volgende!
- Wees je bewust van wat je koopt en welke inhoud die producten hebben. Vind je het waard dat producten minder inhoud hebben maar wel dezelfde prijs?
- Misschien kan je op een andere manier hetzelfde product kopen, bijvoorbeeld in grotere hoeveelheden. Dat scheelt vaak in de kosten.
- Neem je eigen eetgewoontes eens kritisch onder de loep. Misschien is dit wel het moment om andere keuzes maken.